امروز   یکشنبه ۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۰۶:۳۹
مرثیه‌ای برای سقوط انسانیت

قاتلان بنیتا و آتنا چه حکمی دارند؟

کد خبر :   13881 ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ بازدید :   10

 سگ نجس است !

هفته نامه مدرن؛

در دین مبین اسلام سگ جزو حیواناتی است که از آن به عنوان نجس یاد می‌شود  و به دلیل مسائل بهداشتی و پزشکی تماس با آن مجاز دانسته نشده است. اما در همین فقه اسلامی آزار و اذیت همین حیوان به دلیل پاک نبودن و یا هر بهانه‌ای، به شدت نهی شده است.
چه بسیار در روایات و حالت های پیامبر(ص) و ائمه اطهار نقل شده است که به تیمار و حمایت از حیوانات حتی وحشی ویا ولگرد می‌پرداختند که در ادامه به برخی از این روایات و سخنان این بزرگان خواهیم پرداخت.
روایتی از پیامبر نقل است که فرمود: اگر كسى گنجشكى را بيهوده بكشد، روز قيامت در پيشگاه خدا فرياد مى زند و مى‌گويد: فلانى مرا بيهوده كشت بدون آن كه از اين كشتن، سودى ببرد! و نگذاشت كه من از حشرات زمين، استفاده نمايم و چيزى بخورم! ميزان الحكمه، ج 3، ص 1348،
امام موسى بن جعفر(صلى الله عليه وآله) از پدران بزرگوارش(عليهم السلام)نقل مى‌كند كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله)فرمود:
در دوزخ، زنى را ديدم كه گربه اش از هر طرف او را گاز مى گيرد، علتش اين بود كه آن زن در دنيا اين حيوان را بسته بود، بدون آن كه غذايى به او بدهد يا آزادش نمايد تا خودش حيوانى را شكار كند. ميزان الحكمه، ج 3، ص 1346،
رسول رحمت، نه تنها از كشتن جانداران منع مى كرد، بلكه دستور مى داد كه شبان گاهان مواظب باشند تا مبادا موجود ريز و حشره كوچكى، حتى به طور نادانسته و غير عمدى، زير پا از بين برود.
پيامبر اسلام، يك اعرابى را ديد كه با عصا گوسفندان خود را مى زد، فرمود: « او را بياوريد؛ اما او را نترسانيد»! وقتى كه او را آوردند، به او فرمود: « گوسفندان را با عصا مزن، بلكه به رفق و نرمى، آن ها را پيش و پس كن». ابن اثير، اسد الغابه، ج 1، ص 336
فردى مى خواست كه حيوانش را بگيرد؛ چون حيوان با نشان دادن يك كاسه يا دامن صاحبش براى خوردن جو يا نمك، شرطى شده بود، صاحب حيوان با دست خالى و بدون جو يا نمك، چنان كرد و مچِ حيوان را گرفت. حضرت پيامبراعظم(صلى الله عليه وآله)كه اين صحنه را تماشا مى كرد، ناراحت شد و فرمود: «چرا به اين حيوان دروغ گفتى؟! نبايد او را فريب مى دادى!» آیت الله جوادى آملى، به نقل از: سايت بازتاب (دى ماه 1384).
در فرهنگ ملی ما نیز آزار و اذیت حیوانات بسیار مذموم است و از قدیم اجداد ما در منازل و زمین های کشاورزی خود در وقت زمستان و بی غذایی حیوانات وحشی و ولگرد، آن‌ها را پناه می دادند.
متاسفانه امروزه گاه مشاهده می شود افرادی بیمار فقط به دلیل بی پناهی حیواناتی مانند سگ و یا به بهانه مزاحمت آن با بی رحمی و خشونت آنان را مورد آزار قرار می دهند و گاه بدون هیچ دلیلی می کشند. کشتاری که متاسفانه گاه با شکنجه حیوان بی گناه همراه است.
حیوانی که در طول تاریخ بشریت ثابت کرده است یکی از مفیدترین حیوانات برای بشر بوده است، طوری که امروزه به لحاظ عاطفی نیز خود را بیش از پیش به بشر نزدیک کرده است. به عنوان مثال در مورد کودکان مبتلا به اوتیسم تصور اینکه یک مادر وقتی می داند که نمی‌تواند حتی فرزندش را به دلیل ترسی که ممکن است به او دست دهد در آغوش بگیرد، چه زجری را تحمل می کند سخت است. کودکان دارای اوتیسم، مشکلات زیادی در برقراری ارتباط با اطرافیانشان دارند. به همین دلیل است که در برخی از کشورها سگ هایی را برای مراقبت از این کودکان تربیت می‌کنند. آن‌ها در هنگام حملاتی که به این کودکان دست می دهد آن‌ها را آرام می کنند، از آن‌ها مراقبت کرده و زمانی که کمک والدین نیاز است آن‌ها را با خبر می کنند. از آنجایی که سگ ها رفتاری متفاوت از انسان ها دارند، کودکان اوتیسم برقراری ارتباط با آن‌ها را آسان تر می دانند.

حال انسانی که به راحتی چنین حیوانی را مورد آزار قرار می دهد چه می توان گفت. انسانی که خود را در این حد مجاز می‌داند که حیوانی را آزار و شکنجه دهد چه شأنی از انسانیت را برای وی می‌توان قائل شد؟
هنوز زمان زیادی از جنایت هایی که در حق دختران بی گناه آتنا و بنیتا انجام شد نگذشته است. از چند و چون این جنایت ها و تلخی آن بسیار گفته شده است و تقریبا همه از آن آگاه شدند و دل هر انسانی از شنیدن آن به درد آمد.
آیا انسان در قرن بیست و یکم با همه آن ادعای کمال و پیشرفت و روشن فکری، به چنین درجه‌ای تنزل یافته که حتی به طفل نوزاد 8 ماهه هم رحم نمی‌کند؟ اگر چشمان خود را باز کنیم امروز کودکان بسیاری قربانی خوی وحشیگری بسیاری از انسان‌هایی می‌شوند که نه تنها هیچ اعتقادی به خدا و دین و مذهبی ندارند، بلکه قدر و ارزش انسان نیز به هیچ وجه برای آن‌ها معیار نیست.
در مورد چنین انسان‌های خودخواهی گاه برای توصیف آن‌ها به حیوان و خوی آن‌ها را خوی حیوانی می‌نامیم اما براستی کدام حیوان است که اینگونه هم نوع خود را می‌درد؟ در حیوانات حتی حیوانان وحشی و درنده تمام درنده خویی حیوان به نیاز آن‌ها برای حیات وابسته است اما انسانی را که بدون هیچ دلیلی و فقط برای خودخواهی و طمع بدون هیچ تلاشی برای خودسازی و پرهیز از هر رذالتی دست به جنایت می‌زند براستی چگونه می‌توان با حیوانات مقایسه کرد؟ آیا این امر پایین آوردن ارزش و اعتبار حیوانی نیست که همواره در طول تاریخ خدمات بسیاری به بشر داشته است؟
آیا برای وصف قاتلی که با زیر پا گذاشتن  وجدان و شرف و هر آن‌چیزی که لازمه انسانیت است، پس از تجاوز به کودک بی گناه او را بی‌رحمانه به قتل می‌رساند و یا سارقی که بدون توجه به گریه نوزادی 8 ماهه در گرمای سوزان او را در خودرو رها کرده تا تلف شود می‌توان از صفت حیوان استفاده کرد؟ حیوانی که در بسیاری مواقع برای نجات انسان نیز خود را فدا می‌کند و از غریزه‌ای که خداوند در نهاد آن‌ها قرار داده است فراتر نمی رود.
در میان سگ های زنده یابی که برای کمک به هلال احمر برای کشور خریداری شد، برای کسانی که دراین حوزه فعال و پیگیر هستند نام دومان نامی فراموش ناشدنی است. سگ باهوش و زیرکی که در طول یازده سال حضور در حوادث مختلف در کشور جان بسیاری را نجات داده بود. دومان در بیش از ۳۰ عملیات حضور داشت و در بیش از ۵۰ مورد افراد زنده زیر آوار و همچنین اجساد را کشف کرده بود. چنین حیوانی که از بدو تولد و جان گرفتن تا آخرین روزهای عمر در حال خدمت به انسان است را چگونه می‌توان با انسان‌نمای پلیدی که دست به جنایت‌ می‌زند مقایسه کرد؟

 

نظرات

نظری برای این خبر ثبت نشده است.
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • نسل انقلاب مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نسل انقلاب از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
CAPTCHA Image
Refresh Image