امروز   جمعه ۱۳۹۶/۹/۳ - ۲۰:۰۳
در اواخر سال 43 تقریبا همزمان با تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شد و در آن حوزه مقدسه دروس سطح را در محضر اساتید بزرگ مانند شهید حضرت آیت الله مدنی و شهید آیت الله غروی و حضرت آیت الله راستی کاشانی به پایان رساند .

زندگي نامه زندگی نامه آیت الله سید یوسف طباطبایی امام جمعه اصفهان

کد خبر :   12482 ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ بازدید :   139

جد و پدر

حاج سید علی اصغر طباطبایی یکی از افراد این خانان است که در برخی فهرست‏ها وکتب تراجم، به نام شیخ میر علی اصغر بن سید قاسم طباطبایی زواره‏ای آمده؛ وی درآبادی کچومثقال، از توابع شهرستان اردستان، به دنیا آمد. این دانشمند اهل زواره، ازخوشنویسان خط نسخ و نستعلیق در قرن سیزدهم هجری قمری است. وی از سال 1253 تا 1273 ه. ق، کاتب 35 جلد کتاب بوده است. از آثار خطی او کتاب ابواب الجنان است به تألیف محمد رفیع قزوینی، که آن را در اواسط قرن سیزدهم ه . ق، با خط نسخ و نستعلیق نوشت.حاشیه، پاورقی، عنوان و نشان این کتاب شنگرف و به شماره 9577، در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‏شود.

از دیگر آثار خطی این هنرمند، رسالة الخاقانیه در پاسخ به پرسش‏های فتحعلیشاه قاجار است. در عنوان این رساله آمده است که آن را در شب سه شنبه 15 ربیع الاول سال1266 ه . ق، در کچومثقال نوشت. شماری از قرآن‏هایی را که به خط وی نوشته شده،حاج آقا علی فقیه‏ زاده - از نوادگانش - نگاهداری می‏ کرده است.

سید محمد حسین بن میر عبدالباقی خاتون آبادی،مؤلف چندین رساله کلامی در تاریختشبهات است. وی رساله میزان الحق را در جواب هانری مارتین اروپائی در زمان فتحعلیشاه قاجار نوشته است. این رساله را میرعلی اصغر بن سید قاسم طباطبایی زواره‏ای در تاریخ 1229 ه . ق، به خط خود نگاشته است. این نسخه، ابتدا در تملک عباسقلی سپهر بوده است و سپس ملک الشعرای بهار آن را در اختیار گرفته؛ اکنون نیز به شماره 5897، در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است.

مراتب فضل و کمال وی از طریق فرزندش حاج سید حسین و نوه‏اش حاج سید یوسف استمراریافت و حاج میرزا علی طباطبایی (ره) از همین نسل شکفت. وی در سال 1312 ه . ق، در آبادی کچومثقال دیده به جهان گشود. ایشان دوران نوباوگی را نزد پدر (حاج سید یوسف) و مادر پاک طینتش گذراند. بعد از آنکه هفت بهار از دوران زندگی او سپری گشت، شوق تحصیل وجودش را از دانش‏های مقدماتی در محل خود، لبریز ساخت. وی از آن پس، برای کسب علوم دینی و معارف خاندان عصمت و طهارت (ع) به اصفهان عزیمت نمود. سطوح فقه و اصول و دانش‏های متداول دیگر را از محضر علمای وقت اصفهان، کسب کرد. ایشان پس از مراجعت به منطقه «کچو مثقال» و «زفرقند»، به فعالیت‏های تبلیغی پرداخت. او مردمان ایننواحی را با معارف اسلامی، احکام شرعی و موازین دینی آشنا ساخت و مدتی را در شهر اردستان و نقاط یاد شده، به امامت جماعت و مواعظ بلیغ مشغول بود. از جمله کارهای خیر ایشان، یکی احداث یک باب مدرسه ابتدایی در کچومثقال بود؛ - که موقوفاتی هم دارد.- و دیگری تعمیر مدرسه حاج حسین نورالدین، در اردستان. حاج میرزا علی طباطبایی پس از عمری تلاش فرهنگی - تبلیغی، و ترویج شعائر دینی در رجب سال 1383 ه.ق برابر با آذر 1342 ه . ش در سن هفتاد سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت. ایشان را در شهر مقدس قم دفن کردند. از آن بزرگمرد چندین فرزند باقی مانده که بیشتر فرزندان ذکور ایشان به تحصیلات علوم دینی روی آورده‏اند و در کسوت روحانیت به خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی مشغولند. از آنجا که حاج میرزا علی طباطبایی در عمل، اخلاق و تقوا انسانی نمونه بود و در منطقه اردستان با فرقه ضالّه بهائیت به مبارزه برخاست، مردمان این سامان پس از سال‏ها که از غروب آن ستاره فروزان می‏گذرد، زحمات وافر و تلاش‏های ارزشمند آن مرد بزرگ را در راه نشر معارف اسلامی و قلع و قمع تبه کیشان تبه ساز و خدمت به مردمان محروم روستاها، از یاد نبرده‏اند و خود را رهین کوشش‏ های او می ‏دانند.

زادگاه

بر سر راه شهر اردستان - نائین که از کویر مرکزی می‏گذرد، روستای زفرقند(ظفرقند) واقع شده که در نوشته‏های دیوانی از آن به «جوگند» یاد کرده‏اند و شایداین عنوان اشاره به آن داشته باشد که در اینجا، محصولات جو و گندم به دست می‏آید. حاج زین العابدین شیروانی آن را جوگند خوانده و می‏افزاید:

«از قرای اردستان در مسیر یزد - کاشان است و قریب به پنجاه خانوار در آن سکونتدارند

اکنون نیز حدود سیصد خانوار در این آبادی می‏زیند؛ اما بیشتر به شهرهای اطراف،اصفهان و تهران مهاجرت می‏کنند. مزارع و باغات که به برکت آب قنات مشروب می‏شوند،بر زیبایی این روستا می‏افزاید؛ اما جلوه‏های روحانی و فرهنگی آن را باید نتیجه تلاش عالمان ساکن در این خطه دانست؛ همان‏ها که نه تنها طراوت خویش را در جان تشنهاین نواحی ریخته؛ بلکه در سایر نقاط نیز خدمات علمی و فرهنگی آنان باورهای دینی افراد را بارور ساخته است.

دوران تحصیل

آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد در شهریور 1323 شمسی در روستای ظفرقند اردستان در خانواده علم و تقوی ،  روحانی و مبارز حاج میرزا علی آقاطباطبایی دیده به جهان گشود . پدر ایشان مرحوم آیت الله حاج میرزا علی طباطبائی نژاد از روحانیون بنام منطقه اردستان و مادرشان از بیت آیت الله حاج شیخ اسدالله معین اصفهانی بود .آیت الله طباطبائی نژادپس از دوران تحصیلات ابتدائی در سال 1337 با مشورت پدر بزرگوارشان که علاقه شدیدی به کسوت روحانیت داشت و خود از علماء بزرگ ، محبوب و با نفوذ منطقه بود جهت تحصیل و فراگیری علوم دینی راهی شهر مقدس قم شد . معظم له تا سال 43 دروس مقدماتی و قسمت عمده کتب سطح حوزه را در محضر اساتید حوزه علمیه قم فرا گرفت و در اواخر سال 43 تقریبا همزمان با تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شد و در آن حوزه مقدسه دروس سطح را در محضر اساتید بزرگ مانند شهید حضرت آیت الله مدنی و شهید آیت الله غروی و حضرت آیت الله راستی کاشانی به پایان رساند . سپس در درس خارج فقه حضرت امام خمینی (ره) و درس خارج اصول حضرت آیت الله العظمی خوئی شرکت و بیش از سه سال از محضر آن دو بزرگوار استفاده کرد و مدتی نیز از دروس خارج حضرت آیت الله العظمی مرحوم بجنوردی و حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید عبدالعلاء سبزواری و آیت الله العظمی آمیرزا باقر زنجانی  بهره مند شدند . ضمنا درس فلسفه را در خدمت مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس قوچانی و مرحوم آیت الله لنکرانی فرا گرفت . ایشان در اواخر سال 48 از شهر نجف به ایران مراجعت و پس از ازدواج بدلیل نبودن امکان برگشت به حوزه علمیه نجف ، در حوزه علمیه قم به ادامه تحصیل خارج فقه و اصول پرداختند و از محضر مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد رضا گلپایگانی و حضرت آیت الله وحید خراسانی (دام ظله) استفاده وافری بردند و این روش تا سال 1360 ادامه داشت از سال 1360 با توجه به اینکه دو دوره خارج اصول را بطور کامل دیده و نیز بیش از چهارده سال در درس خارج فقه علماء عظام شرکت کرده بود دیگر نیازی به ادامه تحصیل در خود احساس نمی کرد و لذا بیشتر وقت خود را به تدریس و کار قضائی که شرح مختصر آن خواهد آمد مصروف داشتند .

دوران تدریس

 معظم له از سال 1342 تدریس دروس حوزوی را شروع و بحمدالله تا هم اکنون یعنی مدت 48 سال ادامه داشته و حتی در بیشتر دوران نمایندگی مجلس در حوزه علمیه مدرسه شهید مطهری تهران به تدریس اشتغال داشتند . ایشان ضمن تدریس اکثر کتب رایج حوزه های علمیه بطور مکرر دوره معارف اسلامی را نیز در دانشگاه اصفهان ، دانشکده سپاه قم و در مدارس حوزه علمیه قم تدریس کرده اند که نتیجه آن دروس نوشته های ارزشمندی است که متأسفانه هنوز به چاپ نرسیده است .

دوران تبلیغ

ایشان بعد از اتمام دوره مقدماتی حوزه معمولا در ایام تعطیلات برای تبلیغ به شهرهای مختلف کشور مسافرت و در تبلیغ احکام اسلام و تشریح حکومت اسلامی و تبیین اهداف مقدس امام امت (رضوان الله تعالی علیه) قبل و بعد از انقلاب بسیار کوشا بوده که تفصیل و کیفیت آن و مشکلاتی را که در این زمینه بخصوص قبل از انقلاب متحمل شده در این مختصر نمی گنجد ، امید است مورد قبول حضرت سبحان قرار گیرد .

دوران ورود به فعالیتهای اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب (مسئولیتها)

بعد از انقلاب‌معظم له ضمن‌ایراد سخنرانیهای فراوان در دانشگاه ها، دبیرستانها ، پادگانهای مختلف ارتش ، سپاه  و سایرارگانهای دولتیو غیر دولتی در سال  1360  بدعوت شورای عالی‌ قضائی به عضویت دادگاه‌عالی انقلابدرآمدند و تا اوائل‌سال 66 در این‌سنگر بسیارمهم‌و حیاتی‌اشتغال‌داشتند و از سال 66 رسماعضو‌‌‌‌دیوانعالی‌ کشور‌شدند و بعنوان‌عضو‌معاون شعبه27 که‌در شهر مقدس‌ قم‌ بود کار رسیدگی به پرونده های قضائی را ادامه دادند . از سال 67 تا 75 (( دوره سوم و چهارم مجلس)) به عنوان نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند که توضیح خدماتی که در این دو دوره‌در کمسیون قضائی مجلس ‌و در‌ منطقه‌انجام داده اند  با‌‌  اختصاری که  مد نظر ‌‌است ‌مناسب نمی باشد .  معظم له ‌ همزمان با حضور در مجلس‌ شورای  ‌اسلامی ‌از‌ طرف‌شورای‌ محترم‌ ‌نگهبان‌به‌عنوان نماینده آن‌شورابه شورای‌عالی آموزش‌و پرورش‌کشورمعرفی‌و‌ با ‌حکم رئیس ‌جمهور وقت‌ به آن‌سمت ‌طی‌دو دوره منصوب‌گردیدند مخفی‌نماند‌که ‌طبق‌قوانین‌مربوطه‌نماینده‌شورای ‌نگهبان ‌در ‌‌‌شورای‌عالی‌ آموزش  و پرورش  باید مجتهد ‌باشد که  فقهای محترمشورای نگهبان بالاتفاق این معنارا برای‌ معظم‌ له تأئید فرمودند.

ایشان پس از پایان دوره چهارم مجلس مجددا به کار اصلی خود یعنی دیوانعالی کشور مراجعه و بعنوان عضو معاون شعبه دوم دیوان عالی مشغول بکار شدند . آیت الله طباطبائی در شهریور سال 1376 از طرف مقام معظم رهبری (دام ظله) بعنوان نماینده معظم له در کشور سوریه منصوب گردیدند و سرپرستی دینی کلیه شیعیان آن کشور را بعهده داشتند که این نمایندگی تا شهریور سال 1381 ادامه داشت . خدمات معظم له در کشور سوریه و تأسیس بیش از شش مدرسه علمیه خواهران در شهرهای مختلف آن کشور ، تعمیر و تکمیل مدرسه پسرانه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، تأسیس دانشگاه آزاد برای طلاب ایجاد اتحاد بین شیعیان و دفاتر علماء و... که جدا در این مختصر نمی گنجد موجب زبان زد خاص و عام گردید و هنوز از زحمات و تدابیر ایشان دائما گفتگو می شود .

در شهریور سال 1381 مقام معظم رهبری (دام ظله) در حکمی ایشان را به عنوان نماینده خود در استان اصفهان و امام جمعه شهر اصفهان منصوب نمودند که بحمدالله از ورود ایشان به اصفهان و همت معظم له اتحاد بسیار خوبی بین علماء ، روحانیون ، مسئولین و مردم ایجاد شد و رهایی جستن اصفهان از فتنه های تفرقه افکنانه دشمنان مرهون تدبیر مقام معظم رهبری (دام ظله) در انتخاب شایسته ایشان بود . همچنین در بهمن سال 1383 معظم له با حکم آیت الله مظاهری (دام عزه) به عنوان مدیر حوزه علمیه اصفهان انتخاب شدند که خدمات و زحمات ایشان در دوران این مسئولیت به خوبی روشن و گویا است که به عنوان مثال می توان به تشکیل شورای مدیریت حوزه با عضویت علمای اصفهان همچون آیات عظام ناصری ، امامی و فقیه ایمانی و ... و همچنین احیاء بسیاری از مدارس علمیه اصفهان اشاره کرد . هم اکنون نیز در کنار این مسئولیتهای خطیر یعنی (نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه اصفهان و مدیر حوزه علمیه استان اصفهان)، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ، رئیس کمیسیون برسی راههای پاسداری و حراست از ولایت فقیه وعضو کمیسیون اصل  107 و  109 قانون اساسی مجلس خبرگان  ، رئیس کمیته همکاریهای استان ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه ، عضو شورای سیاستگذاری تبلیغ ، نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن استان اصفهان ، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان  ، ریاست بنیاد بین المللی غدیر استان ، عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان ، ریاست شورای فرهنگ عمومی استان ، ریاست بنیاد فرهنگی المهدی ، ریاست ستاد شعبانیه استان ، ریاست ستاد زکات استان ،  و... را نیز عهده دار می باشند.

نظرات

نظری برای این خبر ثبت نشده است.
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • نسل انقلاب مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نسل انقلاب از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
CAPTCHA Image
Refresh Image