امروز   چهارشنبه ۱۳۹۷/۳/۳۰ - ۱۴:۲۴
به نقل از پایگاه خبری شاینا

نقد فیلم/منو اشتباه گرفتی/علیرضا مفتخری مظاهری

کد خبر :   11682 ۱۳۹۴/۰۸/۲۹ بازدید :   154

فيلم هاي طنز و کمدي از ديرباز تا به امروز از گزينه هاي محبوب تماشاگران بوده اند. طنز، جادويي نهفته در خود دارد که هر قشري را به سمت خود جذب مي کند. در هنر سينما مقوله طنز از ابتداي مورد توجه توليدکنندگان ومخاطبان  اين عرصه بوده است. در ايران نيز فيلمهاي کمدي همواره مورد پسند تماشاگران ايراني قرار داشته و امروزه نيز سهم بالايي از فروش را فيلمهايي از اين نوع به خود اختصاص مي دهند.

به گزارش شاینا؛ سينماي کمدي علي رغم محبوبيتش عرصه اي پيچيده با ويژگي هاي مخصوص به خود است که هرکسي جسارت پرداختن آن را به خود نمي دهد.

 «منو اشتباه گرفتي» را مي توان تجربه اي جسارت آميز و بلند پروازانه از يک کارگردان در ابتداي راه دانست. عليرضا مظاهري در پيشينه خود تجربه هايي از بازيگري، دستياري را داشته که کم تجربگيش در رهبري تمام و کمال يک فيلم باعث نشده تا احتياط و محافظه کاري گريبانگير فيلم شود. فيلم ايده اي طنز دارد که در اجرا حتي در بعد فني به هجو کشيده مي شود. جسارت خالق اثر در آنجاست که تن به ساخت و به تصوير کشيدن فيلمنامه اي بلند با قصه ها و شخصيت هاي متنوع و حاشيه اي مي دهد. فيلمنامه اي که استعداد زيادي براي فرار از کنترل و هدايت کارگردان داشته تا نا خودآگاه به سمت فيلمهايي کليشه اي از نوع خود برود.

 

قصـه با صفــدر آغــاز مي شــود و در حين اينکه به سمت يک ماجراي تبهکاري و آدم ربايي پيش مي رود مخاطب پي به ماجرايي پررنگ تر در دل داستان مي برد که آن فرزندان صفدر و سرنوشت متفاوتشان است و در اينجاست که قصه آدم ربايي بهانه اي مي شود براي ظهور اين فرزندان و فيلم در حالي که با پيدايش برادران جديد پيشرفته و اوج مي گيرد، در لحظات آخر با ظهور يک برادر ديگر در اوج باقي مي ماند و عطش مخاطب را همچنان در پيگيري ادامه ماجرا حفظ مي کند.

 

داستان فيلم در ابتدا حول دانشمند نخبه اي است که گروهي تبهکار سعي در ربودن وي و مصادره کشف علمي او به نفع خود دارند ماجراي آشنايي که در ذهن مخاطب غريبه نيست اما رفته رفته با روند قصه، فيلم همانطور که پيشتر ذکر شد به سمت گره هاي جديدي مي رود و بيننده متوجه مي شود صفدر يا همان پدر، پررنگ ترين وجه قصه را شکل مي دهد. پصدري که  تأثير زندگي گذشته اش به مرور در حال حاضر نيز ديده مي شود. شخصيتي زن پرست و هوسباز که تا لحظات آخر عمر هم دست از تجديد فراش بر نمي دارد و با باز شدن چشمانش در بيمارستان متوجه مي شويم از هيچ زني به سادگي نمي گذرد و گويا سرنوشت زنان و فرزندانش چندان براي او اهميتي ندارد و با زندگي و خانواده بي درو پيکرش به مانند توپي که در تيتراژ ابتدايي فيلم به بازي مي گيرد برخورد    مي کند.

پدر با قصه اي در مورد گذشته اش بيننده را مجاب مي کند نقش و جايگاه او در قصه تا همينجاست. فرزندش در مورد برادر نديده خود و ازدواج مجدد پدر از او سؤال مي کند و پدر با ذکر ماجرايي که در گذشته اتفاق افتاده به ظاهر فرزندش را قانع مي کند اما با روايت دوم پدر، بيننده غافلگير شده و در طول فيلم متوجه مي شود همه سرنخ ها و دردسرهاي شکل گرفته در قصه به صفدر باز مي گردد.

امـا نکتـه جالب توجـه در مـورد فــرزنـدان صفدر  در فيـلمنامه اين است هريک سرنوشتي منحصر به فرد دارند. هرکدام لهجه اي متفاوت دارند که نشان از اين دارد که خصوصيت زن دوستي پدر نه تنها محدود به زمان خاص نيست بلکه به مکاني خاصي هم محدود نمي شود. برادراني از هر طيف و ويژگي خاص ميباشند.

 اما در ميان اين برادران به شخصيت برخي بيشتر پرداخته شده مانند برادر معتاد، برادر عاقد و يا برادر عرب و دو برادر ديگر فقط در حد معرفي باقي مي مانند اما درتمامي آنها زکاوت، اعتماد به نفس و رندي خاصي ديده   مي شود که گويا از پدر به ارث برده اند. فرزندان متعددي که گويا تمامي ندارند، طوري که بيننده هر لحظه منتظر ظهور يک برادر با يک ويژگي خاص و متفاوت از ديگر برادران در طول فيلم است.

داستان کشش لازم را براي جذب مخاطب دارد و قابليت  قصه همانطور که دست کارگردان را براي يک کمدي ناب باز گذاشته به همان نسبت کار را براي کارگردان سخت کرده است. با در نظر داشتن فضاي باز فيلمنامه و با توجه به بازي خود کارگردان در چند نقش محوري، کنترل و هدايت قصه و شخصيت ها به طور طبيعي مشکل تر شده اشت.

نظرات

نظری برای این خبر ثبت نشده است.
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • نسل انقلاب مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نسل انقلاب از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
CAPTCHA Image
Refresh Image